onsdag 8 september 2010

Sportsmedicine i Umeå och Elisabet fd gympalärare.

Åt vilket håll jag än cyklar i 10 min från där jag bor så träffar man på något intressant.Så är det att bo i Umeå.

Det jag menar med intressant här,är all den kunskap och kunnighet, att använd
kunskapen, som finns på olika adresser i denna lagomt stora stad.
Igår var jag ett par timmar på Sportsmedicin.

Tänk om alla som springer med Softrunners fick göra en "före och en efter koll" där. Vilka förändringar skulle man se hos en kvinna i 55 års åldern som aldrig löptränat tidigare och som efter ett år med Softrunners springer ett par gånger i veckan, en längre sträcka och ett pass med tempo? Skelettet, blodkärl,hjärtmuskeln, syreupptagningen vad händer med det? Kommer denna kvinna att vara på topp vid 80 års ålder?

Jag träffade där på Sportsmedicine, den ståtliga fd gymnastiklärarinnan Elisabet som arbetat på Hagaskolan.

Hon är lika vacker som för 23 år sedan då jag senast träffade henne.
Jag hade ett kort vik på skolan och fick arbeta med henne ett par veckor.
Nu fick jag tillfälle att berätta för henne att jag under alla år haft henne som förebild när det gäller att hålla upp en rak och stark överkropp.
Stark överkropp är en viktig tillgång vid löpning det är därför Softrunners ger hemläxa med styrketräning för rygg och bål. Träna på "Elisabet-hållningen"
den kommer att hålla långt upp i livet det såg jag igår!

Åsa.

4 kommentarer:

  1. jag hade lite träningsvärk i magen efter de övningar vi gjorde i måndags så det gjorde nytta för mig iaf

    SvaraRadera
  2. väntar med spänning på Lenas sammanställning av våra erfarenheter

    SvaraRadera
  3. Det låter som att ni haft mycket nya spännande saker för er medan jag varit sjuk, jag hoppas på att vara pigg och alert nog imorgon efter jobbet så jag har ork att komma och springa med er för mina ben är fulla med spring.

    SvaraRadera
  4. Det är alltid lika spännande och roligt att springa med Softrunners, inte nog med att det är fullt av intressanta, härliga människor, bara det skulle vara nog men dessutom så lyckas alltid Åsa/Lena få mig att göra mer än jag trodde jag kunde, inte ens träningsvärk i dag, vi får se hur det går att springa i kväll 2 dagar efter varandra./Ulrica

    SvaraRadera